Historie

Een overzicht van onze geschiedenis 1978 – heden

Toerclub “ Frame “ is opgericht op 22 maart 1999 en is een voortzetting van de in 1978 ontstane wielerploeg van de P.S.V.A. ( Politie Sport Vereniging Apeldoorn). 
Met een ledenaantal van 35 leden zijn we in 1999 verder gegaan onder de naam TC Frame, dat staat voor “”Flitsend Rijdende Apeldoorners Met Elkaar “.
Ook het fietsen ging op dezelfde basis en met dezelfde sponsor namelijk de HBG, dat later overging in de BAM. 
In onze groen-oranje shirt reden we de afgelopen jaren over ’s herenwegen. Vooral in de omgeving van Apeldoorn en op de Veluwe. 
Ook zijn we een aantal keren in het buitenland geweest met onze bekende 3-daagse toertochten.In 2000 hebben we als club weer gereden van een goed doel, namelijk het astma-ziekenhuis “ Heideheuvel “ te Hilversum. Dit keer ging de tocht van Davos in Zwitserland naar Hilversum.

Op eerste zaterdag van het nieuwe jaar hebben we al jaren een ATB-tocht met aansluitend een snertmaaltijd. Onze clubritten starten vanaf het kruispunt bij “De Tol “, hoek Zutphensestraat / Deventerstraat.

Sinds juli 2005 hebben wij een nieuwe sponsor in de vorm van Autobedrijf Weijers uit Teuge. De sponsor heeft ons helemaal in het nieuw gestoken en vanaf september rijden we in blauw,zwart en wit. We zijn nog steeds een hechte sportvriendenclub onder het motto “ samen uit, samen thuis “.

Hieronder in chronologische volgorde de geschieden van de club.

EEN OUDE CLUB KRIJGT EEN NIEUW FRAME

Politie Sport Vereniging Apeldoorn, afdeling Wielersport

1978
In 1978 deed de wielersport op bescheiden schaal zijn intrede binnen de Politie Sport Vereniging Apeldoorn met als voortrekkers Berry de Dreu en Rob Ditzel. Het begon met een klein peletonnetje en groeide uit naar een echte wielerploeg.

1979
In 1979 namen ze deel aan de eerste wielerwedstrijd van de Nederlandse Politie Sport Bond op het circuit van Zandvoort. Als echte wielerploeg met bus en Amerikaanse slee kwam men daar aan. Onder leiding van Martin de Boer, die ervaring had in Olympia’s Tour, werden de wedstrijden afgewerkt. Men viel helaas niet in de prijzen maar men had veel plezier. In de wintermaanden werd in een sportschool gewerkt aan de conditie onder leiding van Ton Leeneman.

1980
In 1980 ging men op de fiets naar de partnerstad van Apeldoorn. Het was een lange en geslaagde tocht van 240 km. naar Minden. In 1980 werden er ook nog wedstrijden gereden. Harry Slot pakte een derde plaats bij het N.P.S.B.-kampioenschap.

1981
In 1981 kwam een terugslag en hingen een aantal politie mensen de fiets aan de wilgen. Het accent werd verlegd naar het toerfietsen.

1982
Het waren Gert List en Berry de Dreu die het fietsen in 1982 weer uit het slop haalde. Ze organiseerde een wedstrijd in de Orderbos onder de naam “Ster van Apeldoorn” en een keer in de week werd er ‘s-avonds een clubrit verreden.

1983
In 1983 werd trend voortgezet en bij de wielerploeg sloten zich ook andere aan. De ploeg bestond uit zo’n 10 politiemensen aangevuld met gezinsleden, oud collega’s, en fietsers die werkzaam waren bij overheid en semi-overheid zoals; de Koninklijke marechaussee, de Belastingdienst, de PTT, etc. De wielerploeg bestond nu uit zo’n 38 mannen en 2 vrouwen. Het grootste deel van deze ploeg is nu nog steeds actief binnen de toerclub “ Frame “.

1984
In 1984 werd door vier leden van de wielerploeg deelgenomen aan de UNICEF-toertocht Nijmegen-Den Haag – Nijmegen ( 320 km. ). Om twee uur ‘s-nachts werd er gestart en men was om 17:15 uur terug in Nijmegen.

1985
In 1985 werd aan de “Ster van Apeldoorn” het NPSB-kampioenschap verbonden. De PSVA-leden konden zich helaas niet van voren laten zien. Duidelijk was dat gezelligheid voorop stond en men fietste liever in de zomer in drie dagen rond het IJsselmeer ( 550 km. ). Inmiddels was er contact ontstaan met een sponsor en het wegenbouwbedrijf HWZ stak de ploeg in een nieuw oranje-groen wielershirt en coursebroek

1986
In 1986 was men wederom actief op het fietsfront en nam men deel aan diverse tochten van de NPSB en NRTU.

1987
In het voorjaar van 1987 ging men, met de gezinnen, op hoogtestage in de Ardennen. Vier dagen klimmen en dalen in regenachtig weer. Ook werd er meegedaan aan de prominentenrace tijdens de profronde van Apeldoorn. Verkleed als politieman op de racefiets ging men achter een aantal op de racefiets rijdende boeven aan.

1988
Het wielerjaar 1988 zou een bijzonder jaar worden. Gert List en Berry de Dreu waren al een tijdje bezig met het voorbereiden van een groot wielerspektakel ten bate van de gehandicapte sport. In Mei vertrokken 120 politiefietsers uit geheel Nederland voor een vijfdaagse IPA-Huis promotietoertocht van zo’n 1200 km. door ons land. Het werd een groot succes en men bracht een groot bedrag bij elkaar. Dat jaar werd onder andere nog meegedaan aan de Politie Elfstedentocht, het NPSB-Kampioenschap Ploegentijdrit te Hellendoorn en de reunie-toertocht van de IPA-Huis promotie Tour. Aansluitend aan deze tocht was er nog een feest en werd Fl. 60.000,– overhandigd aan de Dick van Rijn Stichting.

1989
In 1989 werd het fietsseizoen weer enthousiast opgepakt en werden de wielrenners door de HWZ en Radio-TV Stegeman in het nieuw gestoken. In dat jaar werden diverse tochten gereden met als hoogtepunt de driedaagse Minden – Apeldoorn – Minden. Tevens organiseerde de PSVA het NPSB-Kampioenschap ploegentijdrit in de Beemte. De PSVA-ploeg behaalde een mooie zevende plaats.

1990
In het fietsjaar 1990 werd er, naast de vele andere tochten, de driedaagse toertocht Apeldoorn –Middelburg – Apeldoorn verreden. Van de sponsor HWZ ontving de wielerploeg een fietsenaanhanger. Deze aanhanger werd ontworpen door Wim van Zeist. In de wintermaanden werd er niet stil gezeten. Er werd gebruik gemaakt van de fitnessruimte in het politiebureau aan de Vosselmanstraat. Naast fitness werd er in het bos gefietst op de mountainbike. Andere waren weer actief op de schaats of aan het hardlopen.

1991
In 1991 werden er weer veel toertochten verreden en ging de driedaagse dat jaar door Drenthe en Groningen ( 450 km. ). In Hotel “ Vriezerbrug ” werd overnacht en gegeten. De kok serveerde ons schnitzels zo groot als deurmatten. Het NPSB-wedstrijd-wielrennen raakte dat jaar steeds verder in een slop.

1992
In 1992 werd het weer eens tijd voor iets groots en dit jaar stond Parijs op het programma. Op 15 juni vertrok men voor een driedaagse fietstocht via Tienen in België en Reims in Noord-Frankrijk waar men, na drie fantastische dagen en 650 km., in Senlis nabij Parijs aankwam. Met echtgenotes werden nog een paar dagen in Parijs doorgebracht.

1993
Na zo’n mooi fietsjaar werd er in 1993 wat kalmer aangedaan en gingen de renners niet zover van huis. Men ging dit jaar op een fietstweedaagse door de mooie provincie Overijssel en werden er toertochten in de omgeving verreden zoals onze eigen clubritten “Rondje Apeldoorn” en “De Veluwerit“.

1994
In 1994 werd er weer veel kilometers gemaakt ter voorbereiding van de driedaagse toertocht naar Berlijn. In juni was het zover en men vertrok naar Duitsland voor een driedaagse tocht van 700 km. Zeker de ervaring van de wegen en de omgeving in het voormalige DDR ( Oost-Duitsland ) zullen de renners niet snel vergeten. Ook hier werd met echtgenotes een paar dagen de Duitse hoofdstad bekeken. In de wintermaanden ontdekte steeds meer leden de ATB-fiets en gingen ze gezamenlijk naar ATB-tochten van andere NPSB- / NRTU- verenigingen in de omgeving.

1995
In 1995 wordt er hoofdzakelijk in de omgeving gefietst en door de reorganisatie bij de Politie zijn er een aantal NPSB-tochten komen te vervallen. In dat jaar rijdt de wielerploeg in een nieuwe outfit gesponsord door de HWZ, Radio-TV Stegeman en Bike- en Adventureshop Stappenbelt. In het wielerwereldje staat de wielerploeg in hun oranje-groene shirts bekend om hun strak gedisciplineerd rijden. In 1995 heeft de vereniging ook een zwarte dag. Op een clubavond overlijdt onze wielervriend Ab Dollenkamp. In het najaar werd er met drie ploegen deelgenomen aan de estafette van de Wintertriathlon te Assen. Na een relatief rustig jaar werd er, ter afsluiting van het 75-jarig bestaan van de PSVA, een nieuwe uitdaging aangegaan.

1996
In 1996 moest maar weer iets groots gebeuren. In samenwerking met de hoofdsponsor BDO Camps Obers werd er weer een Ronde van Nederland georganiseerd. Samen met andere sponsoren werd het mogelijk om een wielerpeleton van 80 fietsers en 15 begeleidende auto’s ongeveer 1200 km. door Nederland te fietsen. Na vijf dagen fietsen was er Fl. 50.000,– voor de “Doe en Wens Stichting” . Het was een evenement met mooie wegen, grandioos weer, goedverzorgde pauzeplaatsen, prima overnachtingen en een geweldige begeleiding. Er was veel tijd in gaan zitten, maar dat was het waard.

1997
Na zo’n druk jaar kwam 1997. Het werd een rustig jaar. De draad weer opgepakt werd met clubritten en (avond- ) toertochten in de omgeving.

1998
Ook het fietsseizoen van 1998 kende een rustig toerjaar. Mede door het slechte weer werd er door de gehele ploeg wat minder gefietst. In de wintermaanden ging men gewoon door met fitness, op de schaats, op ATB-fiets en/of lopen.

1999
In 1999 werd duidelijk dat er nieuw leven in de club geblazen moest worden. Gert List vond het de tijd om te stoppen. Er werd door een aantal leden onder leiding van Berry de Dreu bekeken of we op een andere manier verder konden. Hieruit kwam naar voren dat een groot aantal leden achter het nieuwe plan stond.

Zo ontstond in 1999 Toerclub “FRAME “ . Dat staat voor “Flitsend Rijdende Apeldoorners Met Elkaar “. Bij de notaris werden op de statuten 22 maart van dat jaar getekend. De nieuwe vereniging was een feit. Ook werd er weer gefietst onder het motto “ samen uit, samen thuis “ en naast de wekelijkse clubritten werden er ook lange toertochten verreden. In september werd er met een grote groep de “ Mergel-landroute “ in Zuid-Limburg verreden. Verder ontstond er binnen de vereniging een bestuur bestaande uit Dick Koster, Ruud Muijs, Wim van Zeist, Gerrit Wibbelink en Berry de Dreu en een activiteitencommissie met Wim Stegeman als stuwende kracht. Ook de sponsors de HWZ en Radio-TV Stegeman hadden een groot vertrouwen in de nieuwe vereniging een waren bereid om voor langere tijd met Toerclub “ Frame ” in zee te gaan. Een nieuwe kleine enthousiaste toerclub, voorzien van een nieuwe oranje-groene outfit, was ontstaan.

2000
Ook in 2000 kon je de oranje/groene sportmensen van Toerclub “ Frame ” weer tegenkomen, hetzij op de weg, in het bos of op het ijs. Het was een rustig fietsseizoen met als hoogtepunt de organisatie en deelname aan de meerdaagse toertocht van Davos ( Zwitserland ) naar Hilversum in het kader van het 50 jarig bestaan van Astmacentrum “ Heideheuvel “. Tevens werd TC “ Frame “ lid van de Nederlandse Toer Fiets Unie ( N.T.F. U ).

2001
In 2001 werd er wel gefietst, maar het slechte voorjaar en de MKZ-crisis drukte een stempel op onze activiteiten. Ons fietsgebeid werd ineens een stuk kleiner. Toch was er nog een hoogtepunt namelijk de fietsdriedaagse in de Morvan ( Frankrijk ). In een hotel lieten we ons culinair verwennen en genoten we van de bergachtige omgeving. In dat jaar veranderde de sponsor zijn naam van HWZ in HBG, dat stond voor Hollandsche Beton Groep.

2002
De club was in 2002 weer actief op allerlei gebied. De activiteiten waren heel verschillend. Naast de avondritten en toertochten, ook nog een uitdagingen voor de leden in de vorm van een tijdrit en een regelmatigheidsrit. Ook dat jaar weer een uitstapje. Nu driedagen fietsen in de Harz ( Duitsland. ). Met veel klimwerk en mooie afdalingen. Een geslaagd evenement.

2003
Het fietsseizoen van 2003 was wel heel bijzonder. Een zomer met hoge temperaturen en nagenoeg geen regen. Daardoor veel deelname aan de avondritten en de andere activiteiten. Met als afsluiting van zo’n mooi jaar een driedaags fietsevenement om het IJsselmeer ( Apeldoorn-Noordwijk-Sneek-Apeldoorn ). De HBG werd overgenomen door de BAM.

2004
Het eerste lustrum komt eraan. Het jaar 2004 begon traditiegetrouw met de nieuwjaars ATB-tocht door het Kroondomein. Na een lekkere bord “ snert “ en een glaasje werd het seizoen weer, met een toespraak, geopend. Toerclub “ Frame “ gaat een compleet nieuwe outfit voorzien van de sponsornamen “BAM “ en “ Stegeman “ het asfalt weer op. Een hoogte punt was de driedaagse “Apeldoorn – Dordrecht – Belgie – Chaam – Apeldoorn “ die onder schitterende weersomstandigheden werd verreden. Natuurlijk onze wekelijkse toeravonden en de speciale ritten en wedstrijdjes georganiseerd door de activiteitencommissie

2005
Een jaar met een lustrum activiteit in de vorm van een “Survival “. Ook het jaar dat we afscheid moesten nemen van onze trouwe kledingsponsor de “BAM “en “ Radio TV Stegeman “. Een nieuwe sponsor dient zich aan. Het is autobedrijf Weijers uit Teuge die drie jaar met ons In zee gaat. Worden door Jan en Antoinette de Bruin in de kleren gestoken. Met een nieuwe kleur van blauw, wit en zwart gaan we verder over ’s-herenwegen. Eind augustus vond de prensentatie en kennismaking plaats met Autobedrijf Weijers aan de Teugseweg 8 te Teuge. Na een lekker stukje taart en toespraken het glaasje omhoog voor de nieuwe sponsor. Met de nieuwe kleding op de foto. Een mooi plaatje voor de pers en internet. De driedaagse vertrok bij de sponsor in Teuge. In de nieuwe outfit richting Scheemda. De volgende dag richting Teckelenburg en de derde dag naar Vaassen. Daar werd de driedaagse besloten met een heerlijke maaltijd. Aan het eind van het jaar weer de traditionele tijdrit. Nu over een langere afstand.

2006
Een jaar met een goed begin. Mooi weer bij de jaarlijkse ATB-tocht en dan nog een lekkere maaltijd. 
Het voorjaar was erg nat en koud, de zomer was geweldig met twee hittegolf periodes. Augustus was daarintegen weer regenachtig. September en het najaar was goed fietsweer.
De avondritten en de zaterdagtochten werden goed bezocht. De autobedrijf Weijers-Veluwerit in mei
had een record aantal deelnemers ( ongv. 250 ). Tijdens de Posbankrit was er een valpartij en verder kwam het peleton er weer goed vanaf. De Sallandtoertocht was een groot succes.
Ook de driedaagse toertocht door met name Friesland was, ondanks wat regen en veel wind,een groot succes. Als vereniging hebben we nu ook “ De Elfsteden “ aangedaan. In het najaar werd er vanwege het goede weer nog lang doorgefietst tot zelfs in november. Al met al een redelijk goed seizoen al waren er een aantal leden die door gezondheidsproblemen het fietsen moesten missen.

2007
De traditionele nieuwjaars-ATB-tocht trok gezien de weersomstandigheden weer een redelijk aantal leden. Bij de borrel was het weer ouderwets gezellig. Voor het eerst werd het wielerseizoen eerder gestart. In maart werd op elke zaterdag een trainingsrit gehouden. De Autobedrijf Weijers Veluwerit kende weining deelnemers (plm. 110). Slechte weersvoorspellingen en concurrentie van de Hel van Twente waren wellicht de oorzaken. De driedaagse in september ging vanaf Teuge naar Rheine (D). De tweede dag een toer door het heuvelachtige Teutoburgerwald. De derde dag wer terug richting Vaassen. Na afloop een bijzonder geslaagd en gezellig diner. Ruim 20 leden reden mee en beleefden drie gezellige dagen. Hulde aan de organisatie.

Tijdens de ledenvergadering van 27 november trad Dick Koster volgens rooster terug als voorzitter. Vanaf 1999 was Dick al voorzitter. Een staande ovatie viel hem tijdens de ledenvergadering ten deel. Wim ten Hove werd  gekozen als nieuwe voorzitter.